Hoe werkt ConsuWijzer?

Bij het digitale loket ConsuWijzer vindt de bezoeker informatie, maar ook praktische hulpmiddelen zoals voorbeeldbrieven en checklists. ConsuWijzer geeft consumenten ook praktisch advies per telefoon of mail. Consumenten kunnen op de site terecht voor onder meer voorbeeldbrieven. Daarnaast staan op de website scripts om gesprekken met winkeliers of telefonische verkopers te oefenen en natuurlijk is er ook (begrijpelijke) juridische informatie. ConsuWijzer lost geen problemen op voor individuele consumenten, maar geeft duidelijke adviezen en helpt consumenten op weg om zelf problemen op te lossen.

Samenwerking

Voor de toezichthouders is het belangrijk dat consumenten vragen en klachten melden, deze worden dan geregistreerd door ConsuWijzer. Dat geeft de toezichthouders goed zicht op wat er in de markt speelt. Het loket vervult daarmee ook een belangrijke signaalfunctie. De toezichthouders beschikken over de signalen en bepalen mede op basis hiervan waar de problemen het grootst zijn. Vragen die zij op die manier kunnen beantwoorden:

  • Waar hebben consumenten de meeste vragen over?
  • In welke sectoren zijn de meeste problemen?
  • Welke bedrijven houden zich niet aan de wet?
  • Waar moet de toezichthouder iets aan doen?

De afzonderlijke organisaties kunnen op basis van de signalen zelfstandig of gezamenlijk onderzoeken starten en indien nodig ingrijpen om problemen op te lossen. Zij stemmen hun dienstverlening en voorgenomen acties onderling af. Omgekeerd leveren de toezichthouders ook informatie aan het loket, ieder op zijn eigen deelterrein.

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (6)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (6)
  • Deel
    • LinkedIn