NMa & ConsuWijzer

Met het geven van praktisch advies geeft ConsuWijzer de consument handvatten om zelf actie te ondernemen richting een bedrijf of onderneming. Naast het mondiger maken van de consument verzamelt ConsuWijzer signalen, die een belangrijke basis vormen voor het werk van de toezichthouders.

Overstapcoach

Steeds meer mensen stappen over naar een andere energieleverancier. Toch is een grote groep mensen nog nooit overgestapt. Bijvoorbeeld omdat ze vinden dat overstappen ingewikkeld is, of te veel gedoe. Ook denken mensen minder te kunnen besparen met een overstap dan in werkelijkheid het geval is. Dit blijkt uit onderzoek van de NMa.
Om deze overstapdrempel bij de consument te verkleinen, is op ConsuWijzer de Overstapcoach geplaatst. De Overstapcoach leidt de consument in vier stappen door het overstapproces. Hierdoor ervaren consumenten zelf hoe eenvoudig een overstap kan zijn en worden consumenten zich bewust van de hoeveelheid geld die eventueel kan worden bespaard met een overstap. Een onderdeel van de Overstapcoach is de rekeninghulp die op een interactieve wijze uitleg geeft bij de energierekening.

Slim shoppen

Onderzoek van de NMa toont aan dat er grote prijsverschillen zijn tussen de aanbieders van hypotheken, verzekeringen en leningen. Consumenten kunnen veel geld besparen door voor de aanschaf meerdere aanbieders van financiële producten te vergelijken. Op ConsuWijzer is een financieel besparingsoverzicht geplaatst dat consumenten inzicht geeft in de besparing per financieel product. Consumenten krijgen per type huishouden een overzicht van de jaarlijkse totale besparing en de besparing per financieel product.
Een stappenplan helpt de consument om vervolgens daadwerkelijk een keuze te maken voor een bepaald financieel product.

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (6)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (6)
  • Deel
    • LinkedIn