Kwaliteit vergelijkingssites moet beter

Vergelijkingssites kunnen consumenten helpen bij de keuze voor een financieel product en de concurrentie bevorderen tussen aanbieders van financiële aanbieders, mits de kwaliteit goed is.
De NMa vindt de kwaliteit van de meeste vergelijkingssites voor spaarrekeningen en reisverzekeringen echter onder de maat. Vergelijkingssites hebben geen toegevoegde waarde voor de consument indien zij onvolledig, incorrect en/of intransparant zijn. De NMa adviseert consumenten om meerdere vergelijkingsites te raadplegen. Daarnaast is het raadzaam om op de website van de aanbieder van de beoogde spaarrekening of verzekering na te gaan of de informatie overeenstemt met de informatie op de vergelijkingssite.

Uit het onderzoek blijkt dat op meer dan 60 procent van de vergelijkingssites een belangrijk deel van de spaarrentes of verzekeringspremies niet klopt. Ook blijkt dat ongeveer 30 procent van de vergelijkingsites voor spaarrekeningen en driekwart van de vergelijkingssites voor reisverzekeringen te weinig producten tonen om een gedegen vergelijking te kunnen maken. Verder is ongeveer de helft van de vergelijkingssites niet transparant over de eigenaar en/of het verdienmodel van de vergelijkingssite. Volgens de NMa doen de (eigenaren van de) sites er goed aan de sites te verbeteren door meer producten te tonen, te controleren of de informatie klopt en dagelijks de prijzen van alle producten bij te werken. Een andere mogelijkheid om de kwaliteit van vergelijkingssites te verbeteren, is het invoeren van een gedragscode. Een dergelijke code kan ook toepasbaar zijn voor vergelijkingssites in andere sectoren.

De NMa heeft de kwaliteit van 21 vergelijkingssites voor spaarrekeningen en 17 vergelijkingssites voor doorlopende reisverzekeringen beoordeeld op verschillende criteria, zoals correctheid, volledigheid en transparantie. Voor de reisverzekeringen zijn er slechts twee vergelijkingssites die op alle criteria de hoogste score halen. Voor spaarrekeningen is er geen enkele vergelijkingssite die op alle criteria de hoogste score heeft behaald.

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (45)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (45)
  • Deel
    • LinkedIn