NMa: Fox mag Eredivisie Media & Marketing overnemen

Fox International Channels (Fox) mag Eredivisie Media en Marketing (EMM) overnemen. Fox verwerft door de goedkeuring van de NMa een meerderheidsbelang van 51% in het bedrijf dat de uitzendrechten van de Eredivisie namens de voetbalclubs exploiteert. Hierdoor zullen de voetbalclubs uit de Eredivisie tot 2025 jaarlijks 80 miljoen euro ontvangen.

De NMa onderzocht de gevolgen van deze transactie voor onder meer de exploitatie van de uitzending van samenvattingen en live-uitzendingen van voetbal op televisie. Op dit moment worden de samenvattingen uitgezonden door de NOS. Die licentie loopt op 1 juli 2014 af. Voor het geval EMM na afloop van de licentie aan de NOS besluit de samenvattingen zelf te gaan uitzenden op een nieuwe zender, is met de NMa afgesproken de duur daarvan te beperken tot maximaal zes jaar. Deze termijn is nodig om een nieuwe zender in de markt te kunnen zetten. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie tussen televisiekanalen zal toenemen met een breder televisieaanbod voor de consument. Na afloop van de termijn van zes jaar moeten de clubs de rechten aan de markt aanbieden. Alle televisiekanalen kunnen dan weer meedingen naar de samenvattingsrechten. De overname heeft geen gevolgen voor de exploitatie van de live-uitzendingen via de Eredivisie Live kanalen. EMM heeft aan de NMa toegezegd dat zij deze kanalen onder gelijke voorwaarden (non-discriminatoir) zal doorgeven aan alle aanbieders van televisie via onder andere kabel, satelliet of ether.

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (45)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (45)
  • Deel
    • LinkedIn