NMa roept Vervoerdersvereniging VSS op tot meer transparantie

De NMa beëindigde een kartelonderzoek naar de verdeling van kosten van de studenten OV chipkaart, (SOVC) in het streekvervoer tussen vier streekvervoerders. Het onderzoek leverde geen bewijs op dat de betrokken vervoerders afspraken zouden hebben gemaakt met een concurrentiebeperkend effect. Wel heeft de NMa de Vereniging Studentenkaart Streekvervoer (die als taak heeft de verdeling van bijdragen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor studentenvervoer) verzocht om alle informatie over gerealiseerde en geraamde SOVC-opbrengsten en -kosten transparant en openbaar te maken. Informatie die door de VSS aan de aanbestedende diensten werd verstrekt werd niet eenduidig verwerkt in de documentatie rondom aanbestedingen waardoor vervoerders een ongelijke informatiepositie hadden. Ook riep de NMa de VSS op duidelijke lidmaatschapscriteria criteria te hanteren en de informatieachterstand van niet-VSS leden op te heffen, zodat het voor nieuwe vervoerders eenvoudiger wordt om de Nederlandse markt te betreden.