Programma Bouw: afronding bouwfraudezaken

Eind 2012 zijn in hoogste instantie alle zaken uit de schoon schip/bouwfraudeoperatie afgerond. De NMa heeft naar aanleiding van de bouwfraudezaken die speelden tussen 2001 en 2005 een groot aantal sancties opgelegd in de bouwsector waaronder grond-, weg- en waterbouw, burgerlijke en utiliteitsbouw, de installatiesector en de kabels en leidingensector. Ruim 1400 bedrijven in de bouw zijn uiteindelijk beboet vanwege afspraken over prijzen en marktverdeling  MarktverdelingHet verdelen van de markt of een bepaald gebied tussen verschillende ondernemingen.  . In 2012 heeft het CBb  CBbHet College van Beroep voor het bedrijfsleven is een bestuursrechtelijk college dat oordeelt over geschillen op het terrein van het sociaal-economisch bestuursrecht, waaronder het mededingingsrecht.  in de laatste schoon schip bouwzaken uitspraak gedaan. We kunnen nu dan ook de eindbalans opmaken. In totaal zijn 57 schoon schip bouwzaken aan de rechter voorgelegd; 37 daarvan zijn tot in hoogste instantie bij het CBb uitgeprocedeerd. In totaal is 82% van de zaken met een voor de NMa positief resultaat afgerond.