Over de NMa

Marktwerking is goed voor consumenten

De missie van de NMa is om markten te laten werken. In een markt die goed werkt, doen ondernemingen hun uiterste best om de kwaliteit van hun producten en diensten te verbeteren, de prijzen laag te houden en nieuwe producten en diensten aan te bieden. Ondernemingen die dat beter doen dan hun concurrenten verkopen meer producten en diensten. Marktwerking zorgt er dus voor dat consumenten wat te kiezen hebben en waar voor hun geld krijgen. Als onafhankelijke autoriteit houdt de NMa hier toezicht op.

Goed werkende markten zijn niet altijd mogelijk. Bepaalde ondernemingen hebben “natuurlijke monopolies”. In dit soort markten is er bijvoorbeeld maar één aanbieder van een spoorlijn of een elektriciteitsnetwerk mogelijk. Het aanleggen van meerdere spoorlijnen of elektriciteitsnetwerken naast elkaar is niet efficiënt. Daarom legt de NMa deze ondernemingen regels op om te werken alsof ze wel concurrenten hebben. Zo stellen we bijvoorbeeld tarieven vast die een beheerder van een elektriciteitsnetwerk in rekening mag brengen. Of we controleren of deze bedrijven goede service bieden. We zorgen er ook voor dat bedrijven die van deze netwerken gebruik willen maken dat tegen redelijke voorwaarden kunnen doen.

Niet alleen overtredingen in het vizier

De NMa werkt missiegedreven. Dat wil zeggen dat we goed kijken naar wat de echte problemen zijn in een markt om zo te komen tot de beste oplossingen. Het opsporen van overtredingen en misstanden is daarbij erg belangrijk, maar het gaat ons niet alleen om boetes uitdelen. We willen dat bedrijven de regels kennen en ze ook naleven.

De NMa moet uit kunnen leggen wat er misgaat op een markt en tegelijkertijd laten zien dat ook andere belangen in beeld blijven. Belangen die niet altijd op het eerste gezicht economisch zijn, maar meer onderdeel van de publieke zaak, bijvoorbeeld de kwaliteit van zorg of duurzame energie. Op deze manier kweken we begrip voor ons werk.