NMa beboet voormalig leidinggevenden Greenchoice

In december 2011 heeft de NMa een boete van 7,2 miljoen euro opgelegd aan energieleverancier Greenchoice. De energieleverancier kreeg die boete voor het jarenlang te laat of niet sturen van eindafrekeningen aan consumenten die hun leveringsovereenkomst  LeveringsovereenkomstEen schriftelijk vastgelegde afspraak tussen afnemer en leverancier van elektriciteit en/of gas  hadden beëindigd en nog geld tegoed hadden. In vervolg hierop heeft de NMa in 2012 de twee voormalig leidinggevenden van Greenchoice ook persoonlijk beboet voor het leiding geven aan die overtreding. De opgelegde boete bedraagt 450.000 euro per persoon.

Tevens heeft de NMa de leveringsvergunning van Greenchoice aangepast. De vergunning bevat nu specifieke eisen voor de kwaliteit van de administratie. Die moeten ervoor zorgen dat consumenten nu en in de toekomst vertrouwen houden in Greenchoice. De onderneming zal blijvend haar administratieve processen op orde moeten hebben om de kans op herhaling van de overtredingen weg te nemen. De NMa ziet hier scherp op toe. De NMa vindt het belangrijk dat consumenten zonder zorgen kunnen overstappen naar een nieuwe leverancier. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat die overstap probleemloos verloopt en dat zij tijdig een eindafrekening ontvangen. De bedrijfsvoering van een energieleverancier moet altijd betrouwbaar zijn en de NMa is er om daarop toe te zien.

In de bezwaarfase zijn alle bezwaren van Greenchoice afgewezen. De boete van Greenchoice is ongewijzigd gehandhaafd. De boetes van de twee voormalig leidinggevenden zijn in bezwaar met 10% gematigd, vanwege hun aandeel in het ‘reparatietraject’ van Greenchoice. Dit betreft de terugbetaling van de bedragen die de klanten van Greenchoice nog tegoed hadden.

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (32)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (32)
  • Deel
    • LinkedIn