NMa: capaciteitsverdeling spoor voor internationaal goederenvervoer moet beter

 In Nederland is ongeveer 85 procent van het goederenvervoer per spoor grensoverschrijdend. Goederen moeten makkelijk en snel vervoerd kunnen worden vanuit de Rotterdamse haven naar het achterland. Dat is vooral belangrijk nu de Tweede Maasvlakte een flinke extra druk op wegen, binnenvaart en spoor zal leggen.

In het verkennende onderzoek ‘Internationale capaciteitsverdeling op het spoor’ heeft de NMa knelpunten geanalyseerd en oplossingen verkend voor het internationale goederenvervoer per spoor. Aanleiding voor het onderzoek waren signalen die de NMa ontving dat de verdeling van de spoorcapaciteit voor internationale goederentreinen niet vlekkeloos zou lopen. De geïdentificeerde knelpunten liggen op het vlak van flexibiliteit en tijdige internationale afstemming. Niet alleen over wie wanneer over het spoor mag rijden, maar ook waar en wanneer er gewerkt wordt aan het spoor. En welke alternatieve routes dan beschikbaar zijn.

ProRail  ProRailBeheerder van het hoofdspoorweginfrastructuur (het gemengde net).  is mede op basis van de uitkomsten van het onderzoek gestart met een aantal verbeteringen. De NMa gaat op basis van de uitkomsten van dit onderzoek samen met de Duitse toezichthouder, de Bundesnetzagentur, een initiatief starten om de samenwerking tussen betrokken partijen op de grensovergang tussen Nederland en Duitsland te verbeteren.

Labels:

Er zijn geen labels bij dit artikel.

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (32)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (32)
  • Deel
    • LinkedIn