NMa geeft groen licht voor modelcontract energie

In 2012 heeft de NMa het modelcontract voor de levering van gas en elektriciteit vastgesteld. Consumenten kunnen op basis van het modelcontract de verschillende energieleveranciers eenvoudiger vergelijken en zo de meest aantrekkelijke aanbieding vinden. Het modelcontract voor energie is een duidelijk en overzichtelijk standaardcontract dat alle leveranciers tenminste moeten aanbieden. Het enige dat verschilt is de prijs aangezien alle andere contractvoorwaarden gelijk zijn.

Het modelcontract is op verzoek van de NMa door de branchevereniging Energie- Nederland ontwikkeld. Zij hebben daarvoor een voorstel ingediend. Na consultatie heeft de NMa het modelcontract vastgesteld en per 1 juli 2012 ingevoerd voor alle leveranciers. Andere contractvormen blijven naast het modelcontract bestaan.

De Vereniging Eigen Huis (VEH) is in bezwaar gegaan tegen het besluit van de NMa. Volgens VEH had ook een modelcontract moeten worden vastgesteld voor contracten met bepaalde looptijd en vaste prijs. De NMa heeft het bezwaar van VEH ongegrond verklaard. Tegen dit besluit heeft VEH beroep aangetekend.

Labels:

Energie, Consument